Alle banker dig i hovedet med narrativer
Ikke langt fra en beværtning ved navn Holy Bagel i Jerusalem, ligger en flok russiske damer og gnider nogle souvenirs mod en sten. Den aflange sten er på størrelse med en briks og er indsat i gulvet i en kirke, som nogen mener er bygget der, hvor Jesus blev korsfæstet. Stenen skulle være den selvsamme sten, som nogle af profetens venner lagde ham på, efter at de havde pillet hans livløse krop ned fra korset. De russiske damer er af den overbevisning, at noget af stenens hellighed kan suges op i deres indkøbte religiøse souvenirs.
I kirken hilser vi også på en ældre arabisk mand ved navn Wajeeh al-Nusseibeh. Det er ham, der har nøglen til kirken. For adskillige hundrede år siden, fik en forfar til Nusseibeh overdraget ansvaret, da de forskellige kristne menigheder på ingen måde kunne blive enige om hvem, der skulle ligge inde med den vigtige nøgle. Sådan er det stadig. Franciskanerne, armenerne, græsk ortodokse, kopterne og andre kristne afskygninger kan ikke blive enige om ret meget. Så sent som i 2004 udbrød der slåskamp mellem nogle græsk ortodokse og katolikker omkring en uenighed, der så vidt vides opstod omkring uoverensstemmelse over, om en bestemt dør skull