Secondhand-fængsler
»Escape the ordinary,« står der med metalbogstaver ved indgangen til Hotel Katajanokkas reception. Det understøtter et papirklipsimiterende logo, også skåret i metal, hvor et pigtrådshjerte omkranser silhuetterne af to forelskede fugle.
Vi er i Helsingfors, på halvøen Katajanokka, ikke langt fra centrum. Halvøens kun godt og vel halve kvadratkilometer store areal rummer færge- og krydstogtsterminaler, upscale kaffebarer og restauranter, der blandt andet servicerer en af byens mere eksklusive lystbådsmarinaer. Ud over den ikoniske russisk-ortodokse Uspenski-katedral består den gamle del, tættest på centrum, således af imponerende Art Nouveau-bygninger fra starten af det tyvende århundrede. Halvøens anden, østvendte ende er mindre iøjnefaldende, men lige så ikonisk: Den præges primært af et boligkvarter fra 1970’erne og 1980’erne, der fremstår som et af den finske hovedstads mest karakteristisk eksempler på modernistisk byplanlægning i en stil, der tydeligt vedkender sig arven fra den verdensberømte arkitekt Alvar Aalto.
Midt mellem de to halvdele står Hotel Katajanokka som den tydeligste påmindelse om