Print artikel

Prekære podcastproblemer

Kritik
07.01.23
Er markedslogik fordrende eller fatal for kreativiteten? Det spørgsmål stiller Laura Mayers kritiske og konceptuelle podcast om det amerikanske podcastmarkeds meget lidt bæredygtige forretningsmodel.

»Er det ikke som at arbejde med VHS?«, spørger en mand Laura Mayer på en bar, da hun fortæller, at hun er flyttet til New York for at forfølge sin drøm om at lave radio. Året er 2009 og sådan var det med det gamle lydmedie på den tid: Taleradio var meget lidt innovation og vækst.

Men så i 2014 kom den første sæson af Serial og med dens eksplosive popularitet forandredes podcastindustrien fuldstændig – fra en mindre klub af kreative lydentusiaster til en tiltagende enslydende pengemaskine, der til gengæld stadig ikke har fundet en bæredygtig forretningsmodel. Det er i hvert fald fortællingen i journalist og podcastproducer Laura Mayers podcast Shameless Acquisition Target.  

»All the best podcasts are free but free won’t give me house money«, synger hun i temasangen og de seks tilgængelige episoder, er netop en kritisk og konceptuel metakommentar til denne udfordring: at få tilstrækkeligt med stabile penge af at lave podcasts. Samtidig

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.