Et skridt er et sekund
Ingen her er unik. Det er det første, man indser, når man træder ind på McDonald’s. I køen er der ingen afgørende forskel på individerne. De har blikket rettet op mod menutavlen, som udstiller deres efterspørgsel med matematisk nøjagtighed. Ekspedienten er ensartet imødekommende og effektivt uinteresseret i køens sociale status. I den tid, det tager at få udleveret sin bakke, hvilket bør være et sted mellem tre og fem minutter, er man scannet, aflæst og kategoriseret som endnu en bevægelig del i den globale efterspørgsel på fast-food.
McDonald’s har holdt sig på toppen af markedet siden 1955 ved at sælge det samme standardiserede produkt igen og igen, men burgerkæden er kommet i modvind de seneste år.
Det nye nordiske køkken hylder kød fra lokale gårde og håndplukkede urter. Spelt-spisere skyer hvidt brød, fedt og sukker. Raw food-bølgen serverer fortællingen om det autentiske måltid, men McDonald’s holder bevidst de fleste tendenser ude. Det fortæller Christian Buhl Jørgensen, der driver fire McDonald’s-restauranter i Ringsted, Næstved og Gentofte.
»Vi prøvede engang at sælge en meget grov bolle til vores burgere. Det var næsten en rugbrødsbolle, men der svi