Sekulær Ammunition til Kulturkampen
I Albanien findes en ældgammel tradition for vendetta, der siger, at en morders familiemedlemmer er fredløse og kan myrdes af ofrets familie som gengældelse. Det er en del af et strafferetligt system kaldet kanun, som har fået nyt liv efter kommunismens fald, men som har rødder tilbage til middelalderen. Hvis man er uheldig nok til at være bror eller søn af en morder er det ikke ualmindeligt, at man må leve sit liv under jorden i konstant frygt for hævn over en forbrydelse som man ikke har begået. Det virker groft sagt ikke rimeligt, at man skal bøde for andres forbrydelser, men kan vi så tillade os at konkludere, at de albanere som abonnerer på kanun-systemet tager moralsk fejl? Er denne form for blodfejde ondskabsfuld i en grad så man kan konkludere, at den baserer sig på et værdisystem, der er inferiørt i forhold til et andet værdisystem?
Sådan spørger hjerneforskeren, filosoffen og forfatteren Sam Harris i sin nye bog »The Moral Landscape«. Og kan man så det? Kan man med videnskaben vurdere om det ene værdisystem er bedre end et andet? Ikke for at deltage i en kulturkamp, hvor en kultur skal besejre andre, men for at undersøge om det kan være muligt, at der f