Print artikel

Ind på cykelslagmarken

Dino Buzzati under en bogsignering i Milano i 1960erne.
Anmeldelse
11.08.24
Dino Buzzatis reportager fra Giro d’Italia i 1949 er guldstandarden for cykeljournalistik. Nu findes den endelig på dansk.

Der er i cykelbranchen en kult omkring Dino Buzzatis førstehåndberetninger fra Giro d’Italia i 1949. Buzzati har som ingen anden journalist dannet skole, og der er ingen tvivl om at både den velskrivende og præcise Brian Nygaard (der uge efter uge hen over sommeren i Weekendavisen forkæler os med beretninger fra de store rundfarter i Italien og Frankrig), den unge cykelkommentator Bastian Emil Goldschmidt og ikoniske Jørgen Leth i Buzzati ser en mester.  

Buzzati blev i 1949 af sin avis Corriere della Sera sendt i marken for at dække den udgave af Giro d’Italia, der skulle vise sig at indeholde det sidste store slag mellem legenderne Gino Bartali og Fausto Coppi. I den fra forlaget medsendte pressemeddelelse hedder det med rette, at Buzzatis reportager fra cykelfronten sætter »nye standarder for sportsjournalistik«, og måske gør de det netop fordi skribenten møder ’forudsætningsløst’ ind på cykelslagmarken.  

Eller rettere: Buzzati har som digter, male

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.