Hvad koster en blåhval?
De samme fossilkapitalistiske selskaber, der indtil for relativt nyligt investerede massivt i misinformationskampagner om klimaforandringernes realitet, investerer i dag massivt i reklamer, der skal få din hjerne til at skabe kognitive associationer mellem deres brand og billeder af grøn og frodig natur. Shell og British Petroleum som naturens vogtere. Og her ligger et afgørende punkt for fremtidens klimakamp.
Som den økonomiske antropolog Jason Hickel på et tidspunkt har gjort opmærksom på er det tid til, at os - der ønsker en mere ambitiøs klimapolitik - begynder at stille de mere ukomfortable spørgsmål. At vi ikke blot gør det til et spørgsmål for eller imod grøn forandring, men at vi spørger: Hvilken grøn forandring?
Det er tid til, at vi fokuserer mindre på etiske og æstetiske spørgsmål for i stedet at gøre spørgsmålet om økologi til et spørgsmål om økonomisk magt. To nye bøger viser hvorfor og tilbyder en række afgørende indsigter til den kom