Prekære podcastproblemer
»Er det ikke som at arbejde med VHS?«, spørger en mand Laura Mayer på en bar, da hun fortæller, at hun er flyttet til New York for at forfølge sin drøm om at lave radio. Året er 2009 og sådan var det med det gamle lydmedie på den tid: Taleradio var meget lidt innovation og vækst.
Men så i 2014 kom den første sæson af Serial og med dens eksplosive popularitet forandredes podcastindustrien fuldstændig – fra en mindre klub af kreative lydentusiaster til en tiltagende enslydende pengemaskine, der til gengæld stadig ikke har fundet en bæredygtig forretningsmodel. Det er i hvert fald fortællingen i journalist og podcastproducer Laura Mayers podcast Shameless Acquisition Target.
»All the best podcasts are free but free won’t give me house money«, synger hun i temasangen og de seks tilgængelige episoder, er netop en kritisk og konceptuel metakommentar til denne udfordring: at få tilstrækkeligt med stabile penge af at lave podcasts. Samtidig