Det moderne livs maleri
Hvor mange filmfortællinger har du set, tror du? Hvis vi skal være rimelige, kan vi runde tallet af med at sige, at der skal være tale om hele værker og ikke sneak peaks, forvoksede trailers eller halve handlinger. 1000? 4000? 10.000? Det kommer naturligvis an på, hvor gammel du er og hvor i verden du er fra. Kommer også an på, hvad vi skal definere en filmfortælling som.
Jeg er født i 1965 og er blevet boende i Danmark, og i en lang periode i slut-80’erne skrev jeg alle de film, jeg så, ind i min kalender. Der er en voldsom spredning på kvalitet og genre, og der er selv efter den tids standarder en høj frekvens sammensat af tv-programmernes (danske og svenske), studenterfilmklubbernes og biografernes udbud og så et boost, da movieboksen indfandt sig. Der har givet været tale om en blanding af ambition og lyst. Jeg ville gerne – og kunne nok også – fremstå som en art movie buff, fordi filmen og filmkunsten havde en høj status i universitetsmiljøet på det tidspunkt (postmodernismens plasticblomster stod i fuldt flor), men jeg var også umættelig og meget stimuleret af filmens helt særligt suggestive sprog.
Jeg havde filmøje som man har sprogøre, tror jeg, og jeg nød al