Tusmørkekolorit
Det okkulte lever en sekterisk tilværelse i kulturhistorien. Meget passende trives det ofte i mindre kunstmiljøer og -bevægelser og undviger dermed offentlighedens blik. Men sommetider kommer dette mystiske og mytiske frem i dagslyset og bliver dagsordenssættende eller anerkendt. I Danmark er Carl Th. Dreyers film fra 1943 om hekseafbrændinger Vredens dag eksempelvis både med i kulturkanonen, ligesom den også internationalt er kendt som en af verdens bedste film. Netop heksen er i disse år genstand for en fornyet interesse i dansk kulturliv. Olga Ravn og Johanne Lykke Holm har bl.a. lanceret initiativet Hekseskolen i 2015, og her i det mørke efterår 2018 er der kommet et nyt skud på stammen: Knoglemarv Lavendel af skriftkollektivet BMS (som er en forkortelse for Blod, måne, søndag).
Det er et lille og hidtil ubesunget vildnis, som pibler frem mellem verselinjerne: rådhusvin, vinterbær og ærteblomst.
Det er klart, at heksens verden findes i skyggen af offentligheden og dens institutioner – netop disse (fx kirke og stat) spillede jo en afgørende rolle i datidens heksejagt. En af styrkerne ved Knoglemarv Lavendel er og