Print artikel

Sort snak i det innovative litteraturmiljø

Illustration: Mari Kanstad Johnsen
Kommentar
01.11.16
I weekenden fortalte forfatter og forlagsmand, Hans Otto Jørgensen, her i bladet om sit litteratursyn og sit syn på danskundervisningen i folkeskolen og gymnasiet. Kritiker og forsker Mette Høeg er lodret uenig.

Forfatter, tidligere rektor for Forfatterskolen, underviser og medstifter af forlaget Gladiator, Hans Otto Jørgensen, blev for nylig interviewet til ATLAS. Siden jeg i sin tid, da jeg først hørte om Jørgensens ’revolutionerende’ forlag, læste dets hjemmesides i passager rablende sorte præsentation af dets såkaldte ideologi og manifest, har jeg næret en skepsis over for forlaget, men forsøgt at give det tvivlens fordel – indholdet kunne jo være udtænkt og formuleret af f.eks. en praktikant. Interviewet i ATLAS klargør imidlertid, at det er Jørgensen selv, der står bag manifestet på forlagets hjemmeside.

Det forstærker min skepsis og får mig til at fundere over det mysterium, at en person, der er så fuldendt usammenhængende i både sit sprog og sine idéer og samtidig så normativ i sin tilgang, kan have fastholdt en stærk position i det danske litteraturmiljø gennem så mange år og fortsat blive taget alvorligt af den litterære verden, endda for nylig blive tildelt en innovationspris (til Blixenprisen 2016).

Jørgensens fremstilling af sit litteratursyn er så fuld af obskøne fejlslutninger, grove selvmodsigelser og decideret sort snak, at det ikke med rette kan kaldes et ’

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.