Dataskyggen
En skinger og insisterende lyd gennemborer ens øregange, så snart man åbner døren til Galleri Alice i et kælderlokale på Jægersborggade. Et virvar af afbrudte violinakkorder, metalgenstande som glider mod hinanden, og klokker der bliver afbrudt og gentaget utallige gange. Man får en fornemmelse af både at ønske, at den stopper og fortsætter på en og samme tid.
Lyden produceres af en teknisk installation, Metaphase Sound Machine, som hænger på bagvæggen i galleriets første og største rum. Metaphase er lavet af den russiske kunstner ::vtol:: og ligner en seksarmet blæksprutte, der vender plader. Hvor hurtigt den skal spille, afhænger af den ioniske stråling i omgivelserne, som opfanges af en geigertæller i centrum af installationen og afspilles af små højtalere, der ligner øjne. Dens udformning og interaktion med omgivelserne gør den nærmest menneskelig og derfor svær at modstå.
Den bidrager til en følelse af forvirring og undren. Men det skal der være. Udstillingen, der er navngivet URO, handler nemlig om overvågningssamfundets logik. Kuratorduoen He&Ib, Helene Gamst og Iben Langholz Carstensen, har udplukket en række værker fra danske Ea Borre, dansk/færøske Good