Mellem pølsefabrik og kulturparnas
»I centrum af vores liv«, skriver den italienske forfatterinde Natalia Ginzburg, »er spørgsmålet om menneskelige relationer.« Når først man bliver opmærksom på dem, begynder man at rekonstruere og spore deres vej gennem ens liv. Netop menneskelige relationer er omdrejningspunktet i landsmanden Elena Ferrantes roman-tetralogi, som også er kendt som Napoliserien (på dansk foreligger allerede seriens to første titler Min Geniale Veninde og Historien om et nyt navn), der følger forholdet mellem de to veninder, Lila og Elena, fra deres skoletid i 1950’erne og frem til nutiden. Historien er fortalt af Elena Greco, som begynder at skrive historien, da hun i 2005 finder ud af, at hendes barndomsveninde er forsvundet.
Både Elena og Lila – eller Lina som alle med undtagelse af Elena kalder hende – vokser op i Napolis absolutte underklasse, men de udviser begge talent i skolen og bliver af undervisere opfordret til at fortsætte deres studier. Fra starten står det klart, at hvor Elena er en dygtig studerende, har Lila et strejf af geni. I sidste ende er det dog Elena, som af sine forældre får lov til at fortsætte sine studier. Lila får arbejde i sin fars sk