»Jeg er et sanseligt menneske«
-Du har selv beskrevet, at du tror på tilfældets musik. Kan du sige noget om den tilgang til kunsten? Hvorfor denne fascination af tilfældet?
»Jeg siger, at tilfældet er min bedste ven. Jeg har tillid til, at tilfældet giver mig gaver. Det har jeg oplevet mange gange i både film og bøger. Der er mange eksempler, som jeg har beskrevet i min bog Tilfældets gaver. Fascinationen kommer fra den baggrund, jeg har. Samarbejdet med happeningskunstnere i 70’erne. Inspiration fra komponisten John Cage og fra andre kunstneres metode, f.eks. Jackson Pollock. Tilfældet er ikke en ny opfindelse, men at sætte det i system er en decideret orientering mod noget mystisk og uhyre interessant. Man skal være klar til at modtage tilfældets gaver. Det bliver man ved en principiel åbenhed overfor virkeligheden og tidens udstrækning. Dvs. jeg lukker ikke på forhånd en film ved at have et meget præcist manuskript. Tværtimod så foretrækker jeg at have en skitse, nogle notater, og på den måde holde den åben, og så se hvor det fører hen. Det er i al enkelhed min metode. Når man skriver et digt, så starter man jo i øverste venstre hjørne, og så aner man ellers ikke, hvor det fører he