Louisianas Litterære Lejrskole
Christian Lund har plantet mig i skyggen i det, der om kort tid forvandles til festivalens VIP-område. Vi har Øresund i forgrunden og museets bådehus i baggrunden. Her kan forfatterne hænge ud i ly for publikum eller tage sig en dukkert i pausen. Christian Lund slænger sig i en havestol foran mig, og jeg påpeger, at situationen ligner en psykolog med sin patient på briksen. Det griner vi lidt af, men jeg har faktisk intentioner om at spørge til Christian Lunds tænkning. Jeg vil gerne finde forklaringen på, hvordan man i en krog af Danmark kan skabe en litteraturfestival, der giver international genklang på blot få år.
Jeg arbejder selv for en litteraturfestival i New York (PEN World Voices Festival), hvor de taler om dig.
»Nå, gør de det? Hvad siger de?«
Jamen de er alle sammen misundelige over, at du har såden nogle gode ‘lokaler’. I New York er mange festivaler spredt ud over byen, og det bliver ofte noget logistisk rod.
»Jamen, det her sted er klart en fordel. For selv når der ikke er festival her, er det et helt fantastisk sted og folk bliver i godt humør af bare at være her