Komikkens klamme hånd
Den 9. november 2016, så snart det stod klart, at Donald Trump var blevet valgt som USA's femogfyrretyvende præsident, begyndte den østrigske forfatter og dramatiker Elfriede Jelinek at skrive Am Königsweg, en 90 sider lang monolog, der handler om en folkekonges absurde og skruppelløse vej til toppen. Forestillingen havde premiere et års tid efter i Hamborg. Den er siden blevet oversat til dansk, forkortet og bearbejdet af Liv Helm og Baboo Liao, og det er i denne form, under titlen Folkekongen, den kan opleves på Husets Teater lige nu. Lotte Andersen, Youssef Wayne Hvidtfeldt og Emilie Rasmussen spiller de tre roller som henholdsvis den ældre, vrede, blinde seerske, den indbildske, barnlige folkekonge og den unge, vrede feminist. Det er i hvert fald formentlig så tæt, man kan komme på at tale om tre egentlige, adskilte roller. I virkeligheden skifter de alle tre roller hele tiden, og på denne måde er holdninger og betydninger hele tiden i bevægelse i forestillingen som en helt masse løse genstande i en stor rodekasse. I ét øjeblik taler Lotte Andersen fra en individuel, ’manden på gaden’-agtig position, i det næste øjeblik er Andersen og Rasmussen klædt ud som