Det er ikke så meget den moderne mand som hele den skandinaviske kernefamilies skinhellighed, der nivellerer
Force Majeure er en parodi på en skiferie og moderne middelklassebekvemmeligheder. En skandinavisk kernefamilie på to voksne og to børn, hvor faderen, Tomas, arbejder for meget, børnene bruger for meget tid på deres tablets, og moderen, Ebba, desperat forsøger at holde styr på sammenhængskraften, tager til de franske alper for at nyde noget kvalitetstid sammen og komme lidt væk fra det hele.
Men efter en situation, hvor de til frokost på hotellet tror, at de bliver ramt af en lavine, og Tomas (Kjartan Hansen) flygter med sin telefon, i stedet for som Ebba (Mette Djøssing) at beskytte deres børn, finder det på overfladen eksemplariske par ud af, at afstanden imellem dem er større end som så, fordi Tomas ikke vil erkende, at han løb væk. Med andre ord: skiferie med knap så meget ski og endnu mindre ferie, fordi den travle familie, når den endelig er samlet, ikke kender hinanden godt nok til at vide, hvordan de skal være sammen.
Det er forlægget for Aarhus Teaters dramatisering af Östlunds gennembrudsfilm, som er blevet bearbejdet til scenen, iscenesat og oversat af henholdsvis Tim Price og Anastasia Nørlund. Men s