Britney Spears som messiansk overmenneske
Det er et tilfælde af de helt store, hvis instruktør Niels Erling, manuskriptforfatter Ida Marie Hede og resten af holdet bag Work Bitch, under forestillingens tilblivelse, ikke har set den amerikanske komiker Bo Burnhams Netflix-special Inside(2021). I sin sketch-lignende form, i den humoristiske tone og ikke mindst i diagnosticeringen af alle de dårligdomme, der kendetegner Samfundet Af i Dag – det kapitalistiske, nyliberale, digitaliserede, præstations/image-fikserede, forstås – virker parallellerne i hvert fald tydelige. Selv de autotunede sang-intermezzoer med selvbevidst ironiserende tekster om forbindelserne mellem privilegieblindhed, socialt og karrieremæssigt pres og det moderne samfunds folkepandemier; stress og angst (Vil du høre om min angst?, hedder ét af numrene i Work Bitch passende), synes at være taget direkte ud af Burnham-drejebogen.
Ikke at der er noget galt i det. Det er som bekendt ofte en virkelig god ide både at lade sig inspirere og helt åbenlyst at stjæle i kunstens navn. Alligevel er der en nagende, efter smag og behag, forudsigelighed tilstede i Work Bitch - ikke så meget i handlingens forlø