»Det er som om der bare bliver skruet op uden folk bruger ørerne«
Den japanske percussionist Midori Takada (1951) har gennem sine minimalistiske og meditative kompositioner skrevet sig ind i historien med lignende musikalske ikoner som Steve Reich, Brian Eno og Terry Riley. Men trods hendes store talent og musiske virke, så brød hun aldrig rigtig populært igennem, hverken i 70’erne eller i 80’erne, hvor hun lavede sin musik.
I 1983 indspillede hun på to dage hendes mest kendte værk, det der senere har givet hende opmærksomhed: Through the Looking Glass. Men opmærksomheden og anerkendelsen, som dette banebrydende og transcenderende album skulle have haft, udeblev. Midori opgav aldrig musikken, men har siden arbejdet med musik i teaterverdenen bag eller ved siden af scenen.
Så kom Youtube. Og i 2013 uploadede musikeren Jackamo Brown hele albummet til sin youtube-kanal. Og gennem youtubes anbefalelsesfunktion bredte kendskabet til Midoris 1983-album sig med mere en halvanden millioner lyttere. Som resultat af heraf, har både New York-pladselskabet Palto Flats og det schweiziske We Realease Whatever the Fuck We Want-label, opdaget albummet og har i foråret i år genudgivet det ambiente mesterværk fra 1983. I forbindelse med gen