Print artikel

Istanbul kan blive fremtidens Berlin

Det gamle og det nye Istanbul
Reportage
22.03.11
Den moderne kunstscene blomstrer i bydelen Tophane - også kendt som »Istanbuls Soho«. Lokale kunstnere og kunstkendere ser enormt potentiale for Istanbul som nyt, internationalt kraftcenter for moderne kunst.

Hærgede, gamle betonblokke i sarte pastelfarver står tæt ned gennem de snoede gader i det bakkede landskab. Imellem dem titter ældre træhuse frem side om side med nyere, moderne højhusbyggerier. Små købmandsforretninger, en moské, en tankstation, et par restauranter og et hav af antikvitetsforretninger og små vintage-shops fylder gadens nederste plan, mens små balkoner med tyrkiske tæpper og vasketøj stikker frem over hovedet på en. En svag lugt af havvand blandes med duften af mad fra restauranterne, som omkranser de mange, små gallerier, der udgør kernen i Istanbuls kreative miljø.

Både det moderne kunstmuseum »Istanbul Modern« og den såkaldte »Istanbul Art Walk«, som guider turisterne rundt til samtlige af de mange gallerier i området, ligger placeret her. Midt i den moderne kunstscenes centrum i Istanbul. Tophane – også kaldet »Istanbuls Soho«. Den moderne kunstscene i Istanbul er blomstret kraftigt gennem de seneste år, og nye gallerier dukker konstant op, indeholdende alt fra nye, ukendte, tyrkiske kunstnere til store internationale navne. Gülsün Karamustafa er en af de moderne, tyrkiske kunstnere, der i disse år er med til at flytte grænser for tyrkisk kunst. Karamustafa har udstillet mange steder i Europa, og er netop nu aktuel med udstillinger i både Venedig og Stuttgart. Hun lever og arbejder til dagligt i Istanbul, og fortæller at kunstmiljøet her er vokset eksplosivt de sidste fem år.

»I byens kunstkredse taler man om, at Istanbul har potentiale til at blive det nye Berlin«, siger hun. Og byen har da også noget nær en perfekt beliggenhed som fremtidigt internationalt centrum for moderne kunst – placeret midt mellem Øst og Vest. Kulturlivet i Istanbul forener Europa og Asien i en skønsom blanding af vestlig popmusik, designforretninger, autentisk mavedans og vandpiberygning. Kunstmiljøet er ingen undtagelse. Her serveres den traditionelle, søde sukkerte side om side med fransk vin til fernisering på de minimalistiske og vestligt inspirerede nyåbnede gallerier.

Biennale har vakt interesse i Europa

En del af æren for denne opblomstring i kunstmiljøet tildeles den meget omtalte Istanbul-biennale, som bar en væsentlig del af begrundelsen for valget af Istanbul som Europæisk Kulturhovedstad i år 2010. I den 10. Istanbul Biennale var temaet modernitet, hvilket tydeligt signalerede, hvor internationalt orienteret den tyrkiske kunst er blevet. Istanbul rummer også det store museum for moderne kunst, Istanbul Modern, med progressive tyrkiske kunstnere side om side med verdensnavne som Olafur Eliasson og Ryan Trecartin.

Gülsün Karamustafa mener, at den øgede interesse for Istanbul som kunstby i Europa i høj grad skyldes en internationalisering af kunsten. I Istanbul begyndte scenen for moderne kunst for alvor at udvikle sig allerede i de tidlige 90’ere, hvor nogle af de første tyrkiske kunstnere for alvor kom ud på den internationale, moderne kunstscene. Siden da har mange fulgt efter, og i dag er unge tyrkiske kunstnere i 20’erne anerkendte på den internationale scene.

»Moderne kunst i dag bestemmes i langt mindre grad end tidligere af, hvor i verden kunstnere kommer fra. Det kan være svært at skelne en moderne tyrkisk kunstner fra for eksempel en moderne tysk kunstner, da de begge er inspireret af internationale strømninger og tendenser,« fortæller Karamustafa. Alligevel har Istanbul nyt at tilbyde den globale kunstscene, mener hun: »Istanbul har rødder både i Europa og i Asien, og forbinder på den måde to meget forskellige kulturbaggrunde. Det kan både spores i kunsten og i det daglige kulturliv i byen. Det er helt unikt for Istanbul,« siger hun.

Udviklingen fortsætter

En af de lokale galleriejere i Tophane mærker endnu ikke denne nyfundne interesse for kunsten i Istanbul fra resten af verden.

»Vi er jo der, hvor det hele sker. Vi er i poolen, og kan derfor ikke se, hvilken farve, vandet har,« siger Hakan Inan fra Galleri Studiorti. Alligevel kan han se, at interessen for moderne kunst generelt er steget i Istanbul. »Økonomisk set er det opadgående tider i Tyrkiet lige nu, og når folk får penge mellem hænderne, bliver en del af disse brugt til at udsmykke vores hjem. Det er gode tider for gallerierne, og det kan virkelig mærkes her i området. Der kommer flere turister, og derfor kommer der også flere restauranter og priserne stiger. Det er de lokale ikke helt tilfredse med, men det ændrer ikke på, at der er sket en fantastisk udvikling. For kun fem år siden fandtes der kun omkring en tredjedel af de gallerier, som findes i Tophane i dag, og der er fire nye på vej allerede i år,« fortæller han.

 

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.