Ikke af den rette støbning

Statens Museum for Kunst har lige åbnet udstillingen Michelangelo Imperfect, der viser den mest omfattende præsentation af renæssance-kunstneren Michelangelo Buonarrotis (1475-1564) skulpturelle værker i 150 år.
Hvis man ikke allerede kender kunstnerens berømte David-skulptur, kender man helt sikkert hans imponerende maleri i Det Sixtinske Kapel, hvor et af motiverne, Adams og Guds hænder der rækker mod hinanden, er blevet parafraseret i uendelige variationer siden det blev malet. Med udstillingen fokuserer museet på Michelangelos skulpturelle virke og viser de allerede eksisterende afstøbninger i samlingen sammen med 9 nyproducerede faksimiler, der udgør de i alt 36 ud 45 skulpturer fra kunstnerens samlede værk.
Min første tanke, da jeg ankommer til udstillingen er, at SMK aldrig har lignet et museum så meget som nu. Museets skulpturgade er fyldt med store gips- og bronzeafstøbninger af muskuløse menneskeskikkelser på podier.