Filmens uglesete randområder
»Dette er en bog om filmhistorie. Især amerikansk filmhistorie. Det er også en bog om afsavede fødder, om kar fyldt med blodige organer, om erigerede pikke og liderlige blikke, om afstumpet vold, om blotlagte livmodere, utøjlet dyriskhed og deforme menneskekroppe«
Så er scenen ligesom sat i kulturjournalist, gymnasielærer og gyserekspert Søren Søberg Poulsens lille, skarpslebne barberblad af et »film- og kulturhistorisk essay« med den dissekeringsvenlige titel Blotlagt: Krop, sex og vold fra tidlig tonefilm til torture porn.
Som sproget indikerer, åbner bogen op for menneskekroppens indre, lysternes safter, det moderne vestlige samfunds tabuer, alt det mørke og forbudte, der de sidste hundrede års tid har sivet op fra undergrunden og manifesteret sig som skræmmebilleder i den borgerlige dagligdag. Ikke mindst åbnes der for filmmediets unikke blik på alt det førnævnte, for som Søberg Poulsen rigtig nok skriver i sit koncise, men bredt rammesættende forord er filmen selve det modernes udtryksform »i al dets reproducerede foregøgling«. Det er i filmen - ikke mindst i det, Søberg Poulsen identificerer som »kropsfilmen«, der både indeholder grafisk spla