Mere godt nyt fra filmfronten
»We filmmakers only cared about the aesthetics of movies, and not the grosses and sequel potential. Now, the media and everybody else is addicted to the box office grosses. It’s all they care about.« Sådan udtalte den amerikanske instruktør, William Friedkin, der gik bort den 7. denne august, i et interview med mediet Deadline tilbage i 2015. Friedkins ord skal læses dels i kontekst af den New Hollywood-bølge, han var del af tilbage i 70'erne, og dels i kontekst af en amerikansk filmindustri, der i 2015 var midt i en overgangsfase, hvor de store franchises (Marvel, Star Wars osv.) og streamingtjenesterne konsoliderede deres dominans og indflydelse på industrien.
I 2023 vækker citatet både stadig genklang, men har også fået en smule anden lyd. Sommerens Blockbuster-nybrud i form af ”Barbenheimer”-dobbeltpremieren indikerer nemlig – i den bedste af alle verdener – at det helt store publikum stadig kan findes til originale, æstetisk bevidste auteur-film, der ikke i forvejen er del af en franchise.
Samtidig taler medierne stadig der