Ingen sandhed, kun tilnærmelser
Københavns helt nye biografkoncept, ”filmvisningsrækken” Tusind sole, lagde hårdt ud med en fuld sal i Cinematekets Bio Carl til visningen af sydkoreanske Hong Sang-soos 32. film, By the Stream. Dermed løftedes også en af de store forbandelser for danske cinefile de seneste år, siden lukningen af CPH:PIX: nemlig det komplette fravær af Hongs i gennemsnit to årlige film i landets biografer.
En forbandelse, fordi Hongs fortløbende virke slet og ret er et af de mest konsistent fremragende og egensindige i samtidsfilmen. Hver ny film som en ny brik i et på overfladen demonstrativt ydmygt og enkelt puslespil.
Over korte perioder i ét miljø, oftest en koreansk storby, med en håndfuld locations og en håndfuld skuespillere (med hyppige gengangere) både producerer, skriver, instruerer, filmer, redigerer og scorer Hong selv sine små, eksistentielle dramaer for nærmest ingen penge.
Udtrykket er upoleret digitalt, umiddelbart, naturligt belyst – ofte overbelyst. Der ”klippes i kameraet”; ubrudte takes deles op gennem brug af zooms og små panoreringer, og nøglescener udspiller sig ofte rundt om middagsborde spækket med korea