En glimrende årgang
Siden Den Danske Filmskole i 1966 slog dørene op for den første flok håbefulde filmelever, har skolen produceret danske filmpersonligheder på samlebånd. Bornedal, Scherfig, Bier, Arcel, Boe, Noer, Lindholm, Oplev, Fly, Bier, Vinterberg og Trier. Alle er de blevet vredet og formet i de lyse lokaler på Holmen i København, der årligt suger knap 50 millioner op af Kulturministeriets kassebeholdning. Det er dimissionstid på den famøse skole, og det ser lovende ud.
Personlighed, tak
Statslige kunstskoler kritiseres ofte for at være ensrettede håndværkeruddannelser, der saver og sliber så voldsomt i de sagesløse elever, at al personlighed og kant glattes ud, og de studerende står kedelige og ufarlige tilbage. Skræmmeeksemplet er musikkonservatoriet, der nok er det sidste sted i denne verden, man finder spændende og nyskabende musik (i hvert fald når det handler om rytmisk musik), bare smag på ordet - konservatorie. Badr! I flere år har filmskolen haft samme tendens til struktureret ufarlighed, men sådan er det ikke i år – heldigvis.
De 30 dimitterende elever fra filmuddannelse, der i 2009 møvede sig igennem uddannelsessys