Det er koldt, hvad skal jeg se?
Siden The Sopranos rystede tv-verden i 1999 med sin blanding af familiedrama, ultravold og komedie, er denne nye gråzone mellem Hollywood-opskriftsproduktion og europæisk psykologisk realisme kun blevet større.
Henrik Højer - redaktionschef og medstifter af 16:9; Danmarks klogeste filmtidsskrift - var en af de relativt få, der allerede dengang valgte DRs Rejseholdet fra til fordel for den smalt besøgte dramaserie om gangsteren og familiefaderen Tony Soprano på TV2.
»Det gjorde sindssygt stort indtryk på mig at se pilotafsnittet. Man tages hele tiden på det forkerte ben; Det starter som komedie, men allerede efter et kvarter ser man hovedkarakteren slå ned i en anden mands brækkede ben,« siger Højer, der er medforfatter til en ny bog om amerikanske tv-serier, Fjernsyn for viderekomne, som man kan læse mere om her.
Selvom seertallene til The Sopranos herhjemme ikke var så store, var de vanvittigt høje i USA, og det åbnede tv-producenternes øjne for et smalt publikum, der ikke var så sm