Print artikel

Strategiske læsere

Illustration: Anna Ravn Bjørn.
Kritik
02.06.22
I ’Gode lesere’ kritiserer Synne Øverland Knudsen den norske forlagsbranches stigende fokus på salgstal og synlighed. Det er både genkendeligt og beklageligt – men måske også frisættende?

Når det litterære kredsløb skal revses og undersøges i romanform, er det ofte den vordende forfatters strabadser og udfordringer, der er i fokus. Derfor er det forfriskende, at den norske forfatter Synne Øverland Knudsens i sin debutroman Gode lesere vender blikket mod en anden del af kredsløbet, nemlig forlagsbranchen, der tilsyneladende gennemgår store forandringer – for eksempel at branchen i mindre grad handler om litteratur.

Den, måske lidt overraskende, pointe kommer jeg tilbage til. Først et par ord om romanen.  

Gode lesere handler om en ung, kvindelig forlægger, der forsøger at drive et lille idealistisk forlag i Oslo for at skabe »en egen infrastruktur, helt og holdent basert på kunstneriske premisser.« Problemet er bare, at hun er flad. Så for at tjene penge har hun påtaget sig at arrangere en litteraturfestival på Oslos havn i samarbejde med tre af Norges største forlag. Og det går sådan set ret godt.  

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.