Det skal du se på CPH PIX
Dark Night
Jeg gider ikke se gyserfilm i Elmegade, djævleuddrivelser i Absalon Kirken eller rom-coms i svømmehallen. Jeg vil se filmkunst fra de bølger, der lige nu driver ind over os. Og her er CPH PIX heldigvis stærk. Festivalens ubetinget stærkeste – og mindste – serie findes i festivalens spot på den amerikanske og alt for undervurderede indieinstruktør Tim Sutton. Her finder du ingen traditionelle narrativer og karakterudviklinger. I stedet får du en instruktør, der hylder den ægte auteurs tro på konstant udvikling i det filmiske sprog. Her får du udvaskede farver, skælvende stemninger og en sparsom dialog, der tvinger dig til at tage stilling. Du skal se alle tre film på festivalen. De to første, Pavillon og Memphis er måske ikke perfekte film, men de viser nye veje. Det er Gus Vant Sant og Terrence Mallick for alle pengene. Fællestrækkene for de første film er den subtile coming-of-age-fortælling, de søgende skæbner og de melankolske undertoner i farver og musik. Suttons nyeste film, den Elephant-inspirerede Dark Night, ligner med sin handling en gennembrudsfilm. Dark Night undersøger massakren u