Danmark og reklameuskylden
»That call’s for a Carlsberg«, »I’m loving it«, »Connecting people«, »Når du er sulten for sjov«, »Just Do it«, »Because your worth it«. Vi bliver bombarderet med reklameslogans i det offentlige rum. I flere internationale storbyer har man ellers taget debatten om, hvor meget plads reklamerne skal have i det offentlige rum. I den brasilianske gigantby São Paulo har man ligefrem forbudt reklamer i det offentlige rum på trods af, at byen er Sydamerikas største og kontinentets kommercielle omdrejningspunkt.
»Jeg ved, at det er et radikalt tiltag. Det er kontroversielt, men har stor symbolsk betydning og er nødvendigt for byen,« har den tidligere borgmester Gilberto Kassab sagt om tiltaget, som blev indført i hans embedsperiode.
Men i Danmark virker det til, at reklamerne frit har fået lov til at passere ind over grænsen og overdynge indbyggerne med budskaber og reklameslogans. Overordnet set er det kommercielle rum blevet større. Markedsføring, forbrug og distribution fylder mere og mere, hvilket er en del af en global udvikling, fortæller Lars Pynt Andersen, der forsker i reklamer og strategisk kommunikation ved Sy