Print artikel

Du er ikke produktet, du er det efterladte kadaver

Kritik
27.09.19
Ligesom industrikapitalismens rovdrift på naturen har vist sig at føre fundamentale ødelæggelser med sig, kan overvågningskapitalismens udnyttelse af menneskeligt råmateriale i sidste ende koste os vores menneskelighed.

Det er en ofte gentaget sandhed, at kapitalismens modstandsdygtighed hviler på dens elasticitet, på dens evne til at iklæde sig tidens tendenser og mutere i overensstemmelse med dem. Men hvor tidligere udviklinger i kapitalismen, for eksempel Fords opfindelse af masseproduktionen, bestod i at spotte eller konstruere et nyt behov i befolkningen og skabe nye varer i overensstemmelse hermed, så er den kapitalismemutation, som Shoshana Zuboff søger at indfange i Overvågningskapitalismens tidsalder: Kampen for en menneskelig fremtid ved magtens nye frontlinje, der for nylig er udkommet i dansk oversættelse, snarere en pervertering af kapitalismen, hvor gensidigheden mellem sælger og forbruger er brudt.

I overvågningskapitalismens tidsalder er befolkningen nemlig ikke længere kunder, ikke subjekter for værdirealisering, men derimod objekter eller midler til indhentning af råmateriale i form af ‘adfærdsoverskud’, som kan sælges på et marked, vi ikke selv handler på. De reelle kunder er annoncørerne og de mange virksomheder, som gerne vil ‘investere i vores fremtid’. Og du kan også sagtens glemme klichéen om, at du er produktet

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.