Kampen om jazzen
Stadigt turnerende Art Ensemble of Chicago har vist sig at være en af de mest langtidsholdbare strukturer i den afro-amerikanske avantgarde. Gruppen udsprang i 1969 af organisationen AACM (Association for the Advancement of Creative Musicians), der blev dannet udfra en sort-nationalistisk tanke om afro-amerikansk selvbestemmelse både økonomisk og kunstnerisk. Art Ensemble of Chicago har dog på trods af en udpræget afrocentrisme aldrig været bleg for at hoppe i den klassiske gryde eller levere soundtracks til franske kunstfilm når muligheden har budt sig. Ej heller har ensemblets afstandtagen fra mainstreamens æstetik afholdt det fra at kaste om sig med traditionelle jazz referencer. Disse indlejrede modsætninger gør, at gruppen fremstår som et af jazzens største paradokser. Men det er måske lige det, der er idéen.
Art Ensemble of Chicago spiller jazz. I hvert fald er genudgivelsen af gruppens udspil Fanfare for the Warriors (Atlantic) utvetydigt prydet med et "That's Jazz" stempel, der fylder en god fjerdedel af coveret. Gruppen selv insisterer på at kalde deres musik ”Great Black Music,” eller blot ”Creative Music.” Og det er da også vanskeligt at sætte fingeren på præcis