MIT SYN
»The pleasure of despair. But then, it is in despair that we find the most acute pleasure, especially when we are aware of the hopelessness of the situation…«
- Fyodor Dostoyevsky, Notes From Underground (dk: Kældermennesket)
To skikkelser på en strand. Stranden er dækket af sne, og baggrunden fjern og mættet i subtile gråtoner. Bag sig trækker de et objekt, der er større end dem selv og dens tilstedeværelse minder mest af alt om noget ud af en Stanley Kubrick film. Kassens indhold er for os ukendt, det pirrer vores fantasi og stiller spørgsmål. Hvem er de to, hvad er i kassen og: hvorfor? Fotografiet er her et objekt, der viser et dystopisk landskab, men mest af alt et mentalt landskab.
Det er drømmen om at flygte. Eller frygten for at skulle være nødt til at flygte.
Jeg havde i lang tid en idé om fotografiet som noget rent, noget man ikke måtte pille ved. Det var et dokument med sandheder. Kim Cattons billede af to mennesker på flugt lærte mig utrolig meget om, hvad et billede er i stand til at formidle. Ovenstående billede er manipuleret. Scenen er valgt, menneskerne instrueret, kassen bygget og sporene gravet. Billedet fo