Det starter socialrealistisk og ender i småborgerskab tilsat en mængde magisk realisme
Ud af det blå skriver en bekendt til mig på Instagram, at hun er ved at læse billedkunstneren og forfatteren Christian Vinds rejsedagbog Udtog fra 2016.
»Er det den, hvor han cykler rundt på Lolland?« spørger jeg uvidende.
»Nej, i Udtog er han helt ude i Europa«, lyder svaret.
En måned senere er hun der igen: »Nu har jeg også læst Lolland-trilogien i min Christian Vind-binge. Jeg er fan.«
Cirka samtidig spørger Atlas-redaktionen i en sms, om jeg vil skrive et portræt af Lolland-Falster »med inddragelse af« Christian Vinds Lolland-trilogi. Ja, for fanden! Det føles prædestineret, skæbnebestemt, jeg har jo allerede Christian Vind inde på lystavlen. Jeg kan ikke takke nej og gør det gudskelov heller ikke, for Vinds bog (I, II og III er udgivet i en samlet tryksag) viser