Den ublu Ubu
»Toy city streets crawling through my sights/Sprouting clumps of mushrooms like a world surreal.«
I 1975 debuterede et amerikansk rockband fra Cleveland, Ohio, med det støjende, skæve nummer 30 Seconds Over Tokyo, der var en slags post-punk (tilsat performancekunst) allerede inden, punk var skudt i gang.
Bandet hed Pere Ubu. De var maniske og vilde på scenen og spillede efter eget udsagn avantgarage (lige dele inspireret af avantgarde musik og rå, bluesy garage-rock), hyldede det absurde og havde en politisk brod, selvom de ikke selv kalder sig et politisk band (de eksisterer endnu). Og så var de altså opkaldt efter en diabolsk karakter fra et fransk teaterstykke fra 1896.
»Det har givetvis været en inside joke for et band, der definerende sin stil som avantgarde-garage. Gruppens forsanger og eneste gennemgående medlem, David Thomas, er en, for en rockmusiker, usædvanlig belæst herre, som i sine kontrære og svært dechifrerbare tekster bl.a. kredser om det groteske og det absurde, på samme måde som gruppens uskønne musik er fuld af faldgruber og modhager, såkaldt uneasy listening,« siger forfatter, journalist og rockkender, Kl