»Hvis man begynder at prøve at forstå det, så har man ødelagt det for sig selv«
Værket gør ikke et stort nummer ud af sig selv. Navnet er mystisk, men også upraktisk for nysgerrige lyttere. Selvom de blev nomineret til to Steppeulvspriser for ’Årets håb’ og ’Årets orkester’ og en Nordic Music Prize for årets nordiske album, så forsvinder de ved en google-søgning mellem musik- og teaterhuset Værket i Randers og Røde Kors’ ’Værket – et netværk for voksne’. Men Værket er værd at lede efter. De er et af de mest interessante navne på den danske musikscene lige nu, og man bliver hurtigt paralyseret af deres ekvilibrisme, musikalske ambition og alsidighed.
I maj 2016 i Bremen Teatret sad Anders Jørgen Mogensen fra Escho, Værkets pladeselskab, klar til at præsentere bandet til arrangementet Nye Toner. Her præsenteres »det allerbedste fra den spirende undergrund« i dansk musik, og sidste år var Værket ét ud af tre bands, der skulle vise, hvad de kunne. De seks unge drenge gik uimponeret ind på scenen i Bremen for at gøre klar til det første nummer, Ouverture, med en enlig blå lampe midt på scenen. »Jeg har altid tænkt, da den her punk-ting gik amok i København, hvad reaktionen ville være imod det, og det synes jeg, Værket er,« sagde Anders Jørgen Moge