Hvem er bange for Kate Chopin?
I dag betragtes En kvinde vågner, der udkom i 1899, som en moderne klassiker, men indtil langt op i 1960’erne var romanen og Kate Chopins forfatterskab stort set glemt, både i og uden for USA. En af de vigtigste årsager var formentlig samtidens reaktion på En kvinde vågner. For flere kritikere var det en lettelse, da hovedpersonen, Edna Pontellier, mod slutningen af bogen tog livet af sig. Så fik det hysteriske og umoralske kvindemenneske da endelig fred! Det var ikke så meget bogens konklusion som Ednas begær og utroskab, der vakte anmeldernes vrede. At hun fravalgte rollen som mor og som hustru og i stedet valgte et omflakkende liv som kunstner, der sågar var utro – det var for meget.
Måske lå Chopins trussel mod det bestående især i den glæde og begejstring for det nye, frie liv, som hun lod sin hovedperson inkarnere, og som hun gav plads i romanen ved at lade Edna flytte fra sin mand og ind i et lille, nærliggende hus, ”dueslaget”, hvor hun kunne male og være alene:
»Dueslaget glædede hende. Det antog med det samme et hjems intime natur, mens hun selv tildelte det en charme, som det reflekterede som en varm glød. Der var en følelse hos hende