Det skal du læse i weekenden
At blive slået med en våd søndagsberlinger var for år tilbage en voldsom trussel, men selvom det nok også i dag ville forvolde stor skade, så ville det i 2016 gøre mindre ondt end for bare ti år siden. Berlingeren og alle de andre aviser har siden internettets fremkomst måtte skære. Sideantallet er blevet mindre, og medarbejderne, ja selv ledelsen, har fået en tur med sparekniven. Og hvorfor egentlig? De ignorerede, at annoncekronerne smuttede fra aviserne og over på internettet. Fagbladet Journalisten har oprullet, hvad der skete, og undersøgt hvor pengene blev af, og hvad aviserne glemte at gøre.
http://journalisten.dk/fatcatsyndrome
Apropos ovenstående artikel, så har medierne fået et nyt våben i jagten på at få flere annoncekroner ind i de slunkne aviskasser, nemlig native advertising. Kort forklaret, så er native advertising annoncer, der til forveksling ligner det redaktionelle indhold på siderne. Flere danske sites er begyndt at gøre det, blandt andet metroXpress, Euroman, Ekstra Bladet og Politiken, blot for at nævne nogen. Et eksempel fra Euroman kan ses her: