Taxatur i Teheran
Det siges, at hvis alle Teherans biler ruller ud på gaderne samtidig, vil der ikke være asfalt nok til at rumme dem.
På trods af vokseværk langt op i de smukke omkringliggende Alborz-bjerge, lader Teheran ikke længere til at kunne rumme dets indbyggere. 15 millioner iranere kalder byen for hjem og de ejer tilsammen over tre millioner biler.
At komme frem og tilbage i Irans gigantiske hovedstad kan derfor være ofte en kompliceret affære. Teherans afstande er oftest for store til at man kan gå fra A til B, og de enorme højdeforskelle gør det desuden umuligt at cykle. Hertil kommer forureningen i byen, som gør det decideret farligt for helbredet. I skrivende stund er folkeskolerne i Teheran lukket på femte dag på grund af forureningsniveauet, og det anslås at den ringe luftkvalitet har taget livet af over 400 af byens indbyggere blot de seneste tre uger.
Byen tilbyder to former for offentlig transport, som begge egentlig fungerer ret godt: Bus og metro. De kører jævnligt, effektivt og en tur koster aldrig mere end én krone uanset hvor langt man skal. Problemet er dog, at både busserne og metrokupeerne oftest er helt usandsynligt pakkede. Vognene er delt op i kvin