De efterladte og de savnede
I spændingen mellem arkivet og skabelsen af nye billeder kan filmen noget specielt. Den er ideel til at tage et opgør med fortiden og kan i sidste ende rokke ved den officielle historieskrivning. Men den kan også i en mere abstrakt forstand tage et opgør med forholdet mellem fortid og nutid. Den kan gøre savnet og tabet nærværende og udviske grænserne mellem fortid og nutid en smule. ATLAS giver her tre bud på film, hvor fortiden spiller en hovedrolle som uopgjorte regnskaber og som melankolske landskaber og sindstilstande.
The Emperor’s Naked Army Marches on
»Vold er min specialitet!« Den 62-årige krigsveteran Kenzo Okuzaki plages af uopklarede drab på to soldater i hans enhed under Anden Verdenskrig i Ny Guinea. Og han beslutter sig for at finde de skyldige og stille dem til regnskab. Det er skrap kost. Okuzaki er listig, manipulerende, intimiderende og til tider decideret voldelig overfor sine interviewofre. Men det er også en grufuld historie, Okuzaki opruller. Okuzakis deling blev i slutningen af krigen afskåret fra omverdenen og dermed også fra forsyninger, og der tegner sig et billede af en kannibalistisk overlevelsesstrategi.
Kazuo Hara