En Cowboys Død
Ved begyndelsen af 1960'erne var western-genrens popularitet støt nedadgående. Film som Spartacus og Lawrence of Arabia var de største film i deres respektive år, og begge hyldede historiske personligheder, der tog kampen op mod status quo, som slog et slag for undertrykte folkegrupper. Kulturrevolutionen, der nåede kogepunktet mod slutningen af årtiet, var her allerede under opsejling, og western-genrens plads og identitet var splittet. Genren, der på mange måder var indbegrebet af den amerikanske pionerånd, og som hyldede individets succes, stod nu ansigt til ansigt med et nyt publikum, der havde et helt andet værdisæt, hvor næstekærlighed og fremme af kollektivets rettigheder var samfundets hjerteblod. Mod forventning tog Western-genren del i den offentlige debat og blev levende eksempel på fremdrift og nytænkning i dens fejring af alternativer til macho-mænd; typer som kunne udvikle fremfor at ødelægge, var progressive fremfor konservative. Den klassiske cowboy som han var kendt, red mod horisonten en sidste gang for at forsvinde med dagens sidste solstråler.
The Magnificent Seven, den amerikanske genindspilning af Akira Kurosawas samurai-kla