»God litteratur er som pornografi«
Der er næsten fyldt i den største sal i Oslos Litteraturhus, da arrangementet – festivalens første – begynder syv minutter over fem. »Så er vi sikre på, at alle når frem i tide,« siger hovedarrangøren af Norsk-Amerikansk Litteraturfestival, forfatter, eventyrer og tidligere markedsføringschef for Diesel Frode Saugestad, om forsinkelsen og tilføjer: »Sådan gjorde vi altid på Harvard.« Det er en torsdag i september. Udenfor stråler en klar sensommersol over Slotsparken, og indenfor i salen drikker folk øl og rødvin, mens nasal new yorker-accent blander sig med melodisk oslonorsk.
Saugestad står foran mikrofonen med sin lidt betuttede datter, som er iklædt lyserød kjole, siddende på højre arm. Han takker publikum og debatpanel for fremmødet – og undlader så at præsentere panelet yderligere. »Hvis I er kommet, ved I godt, hvem de er,« siger han med siden vendt mod publikum, mens de tre mandlige kritikere tøvende går op på scenen. Så er vi vist nok i gang.
Aftenens tema er kritikerens ansvar, og panelet består af James Wood, anmelder ved kulturtidsskriftet The New Yorker, New York Times-anmelder Dwight Garner og Daniel Mendelsohn, som anmelder