Smagens pyramidespil
Hver torsdag morgen står de der: i hættetrøjer og kasketter, hele vejen ned ad Lafayette street, rundt om hjørnet af Prince street og videre over Crosbys brosten; de venter på at Supreme frigiver ugens drop. På nettets modefora har tusindvis af brugere allerede diskuteret og dissekeret de nyeste designs, og inden dagen er omme, vil de mest populære genstande være videresolgt på eBay for hundredvis af dollars: dette efterår en ferskenfarvet hættetrøje, en skjorte med Tom & Jerry-print, en mursten prydet med Supremes ikoniske logo.
Hvad er det, der gør Supreme så eftertragtet? Det har David Shapiro forsøgt at besvare med en roman om en forsmået journalist, der tager på pilgrimsfærd til Supremes butikker i USA og Japan. Som roman er Supremacist ligeså tyndbenet som man kunne frygte: En overfladisk rejsebeskrivelse, der på ingen måde kan berettige sine 221 småpludrende sider, men mellem ligegyldighederne gemmer der sig en interessant analyse af kulten bag Supreme og en indsigt i nogle af forbrugssamfundets mere paradoksale mekanismer.
Som terrorister eller munke
Siden 1994 har Supreme solgt tøj, skateboards og accessories fra