Koncentreret Liv
Anton Tjekov revolutionerede ideen om, at dramaet kunne ligge i karakterernes ord og ikke i deres handlinger. Derfor sker alle de dramatiske begivenheder i Mågen off stage, eller langt før fortællingen begynder. Det opleves når vi hører et geværskud i det fjerne, og sidder tilbage og forestiller os, hvad der er sket. Når karaktererne forsvinder om bag kulissen i ophedet diskussion, og kommer tilbage efter de er nået til en konklusion. Eller som da vi gennem dialogen erfarer, at en kortvarig kærlighedsaffære endte med en ufrivillig abort. Vi ser aldrig de dramatiske handlinger udspille sig, men dvæler i stedet ved karakterernes reaktioner og refleksioner over begivenhederne. Kort fortalt tvinger det publikum til at gøre det samme.
Mågen handler om den unge forfatter Konstantin Treplev, der længes efter succes med sit forfatterskab. Han søger desperat bekræftelse hos sin omgangskreds, heriblandt sin mor, som kun har hån og nedladende bemærkninger tilovers for hans anstrengelser. Samtidigt søger han anerkendelse fra Trigorin, moderens elsker, som er en af tidens store forfattere. Han ser heller ikke noget spirende talent i Konstantin, hvilket driver sønnen ud i en ek