Print artikel

Millionærernes kødfulde savanne

»Danmarks Radio er givetvis licensfinansieret, men mediehusets programmer er alligevel reklamesøjle for kapitalhungrende millionærer«
Kommentar
24.01.19
Hver uge ophøjes kapitalhungrende millionærer til vise filosoffer i bedste sendetid, når Jesper Buch, Christian Stadil og co. uddeler krammere og komplimenter på DR1 i Løvens hule. Men siden hvornår blev DR en reklamesøjle?

»Jeg kan gennemskue dig. Du er sådan et gennemsyret godt menneske.«

Det fortæller Jesper Buch til én af de sveddryppende, nervøse iværksættere i Løvens hule, efter Buch få sekunder tidligere har understreget: »Jeg har heldigvis masser af empati, så jeg ved, jeg ikke er en hård satan, når det gælder«. Der er masser af kærlighed og kram i luften i DR’s populære onsdagsprogram. Ligesom i gårsdagens Aftenshow-udsendelse på DR1, hvor én af de nye løver, Mia Wagner, som er direktør for den koncern, der bl.a. ejer Plusbog og Dating.dk, delte velvilligt ud om sine tidligere problemer med stress. I ugens løb har Christian Stadil også boltret sig på skærmen. I programmet Danmarks bedste portrætmaler var Stadil udvalgt som model, hvor han i blomstret jakkesæt fortalte om sin store kunstinteresse, og at han helt »dybt og oprigtigt« glædede sig til oplevelsen.

Behovet for salatpizzaer og en meningsfuld tilværelse er sjældent sammenlignelige størrelser

Jesper Buch og Mia Wagner er givetvis hjertevarme mennesker. Men siden hvornår er milliardkoncerner og investeringsfondes bosser blevet dem, der skal gøre os kloge på livets store spørgsmål og forsikre os om vores menneskelige værd? Jesper Buch gjorde bestemt en god forretning, da han solgte Just Eat. Men betyder det, at han har opnået dybdepsykologisk indsigt? Behovet for salatpizzaer og en meningsfuld tilværelse er sjældent sammenlignelige størrelser.

Og måske fortællingen om stress ville ræsonnere bedre i befolkningen, hvis den fortaltes af én af de tusinder af pædagoger, SOSU’er og håndværkere, der jævnligt går ned med stress og frygter næste huslejeindkrævning? I stedet for af Mia Wagner, der er tidligere topadvokat og i 2017 blev indsat som direktør i Freeway-koncernen af ejeren, Mia Wagners far.

Kan det tænkes, at løverne er på jagt efter folkelig popularitet, og at Danmarks Radio er blevet Jesper Buch og Christian Stadils kødfulde savanne? At DR giver millionærerne lov til at vise sig frem som sensitive mennesker, så vi glemmer, hvad de faktisk er. Kyniske forretningsmænd- og kvinder. I hvert fald kunne vi også lære i Aftenshowet, at Mia Wagner er et meget »karmafølsomt« menneske. Og når Stadil optræder foran kameraet, skorter det sjældent på buddhisme og filantropi fra milliardæren bag Thornico, der ligesom Freeway er en familiedrevet koncern og blandt andet ejer Hummel. Tøjfirmaet, der stoppede sit sponsorat til det tibetanske fodboldlandshold, da markedet i Kina blev for attraktivt.

Danmarks Radio er givetvis licensfinansieret, men mediehusets programmer er alligevel reklamesøjle for kapitalhungrende millionærer. Og Christian Stadil er helt sikkert parat igen, når Mads Steffensen ringer fra Kender du typen.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.