Print artikel

Modig modning

Anmeldelse
08.02.23
Der er mange mennesker, der går gennem livet uden at gøre noget ved det, de synes er uretfærdigt. Sådan et menneske er Chelsea Manning ikke. 

»Jeg er hverken ond eller god« synger mine døtres nye helt Heksebeth på Ramasjang. Og det slår mig, at den slags mere nuancerede blik på det menneskelige, er noget af det helt centrale i Chelsea Mannings erindringsbog README.txt. 

På et overordnet plan handler den om en desillusion, der præger den generation af millenials, der op gennem 90’erne blev opdraget til at tro »at alt gik mod det bedre«, for siden – med firkantede fjendebilleder og meningsløse krige i Afghanistan og Mellemøsten – at måtte indse, »at universets moralske udvikling ikke nødvendigvis går mod retfærdighed«.

Fra at se jagten på de Disney-agtigt onde som løsningen til i stedet at søge efter nuanceret mening og medmenneskelighed – efter noget »mere ægte« end materialistiske, kapitalistiske og geopolitiske interesser. 

Manning er den forhenværende soldat og efterretningsanalytiker, der i 2009 fri

Vil du læse videre?

Få fri adgang til alle vores artikler, og opsig, når det passer dig.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.