Livet efterligner kunsten
Det kunne lyde som fiktion. Historien om en forfatter, der levede i mere end hundrede år, skrev over halvtreds bøger - af hvilke kun få blev udgivet - og som desuden var kendt for at have konstrueret over seks tusinde palindromer, såsom, »Anita, la gorda lagartona, no traga la droga latina.« Men den virkelige historie om Juan Filloy skylder ikke fiktionen noget. Han blev født i Córdoba i Argentina i 1894 og døde kort før sin 106 års fødselsdag i 2000. Gennem sit lange liv som uddannet advokat og senere dommer skrev han uden ophør, selvom kun et mindre antal bøger blev udgivet i hans levetid. De fleste på et privat forlag uden egentlig national udbredelse. Mellem 1939 og 1967, hvor Filloy besad et embede som dommer i byen Rio Cuarto, gav forfatteren kun sine bøger til venner og interesserede læsere, selv om han skrev hver eneste dag.
Trods denne udelukkende private distribution vandt han anerkendelse blandt enkelte beundrere. Forfatteren Julio Cortázar omtalte Filloys værk i romanen Rayuelo og i essayeksperimentet La Vuelta al día en ochenta Mundos. I fortællingen Lejana begynder Cortázar med et af Filloys palindromer: »Atale, de