Kompliceret koreografi
»Der kommer et tidspunkt i enhver familie, hvor det bliver nødvendigt at anskaffe sig en stor fryser.«
Sådan skriver den bosnisk-amerikanske forfatter Aleksandar Hemon i sin gennembrudsnovelle fra 2005, Love and Obstacles.
»Til min store overraskelse blev jeg enstemmigt valgt som anskafferen af fryseren. Mine forældre ville have mig til at blive en del af det store fællesskab af mennesker, som gjorde madindsamling og opbevaring til det centrale princip i deres liv.«
Passagen er en ud af en perlerække af specifikke stemningsbeskrivelser, det ene eksempel mere eks-jugoslavisk end det andet.
Hemon forklarer, at fryserprojektet var et led i en strategi om at forberede sig til voksenlivet, og selv om det virker som en lettere absurd strategi, så kan mange eks-jugoslavere genkende denne form for arbitrære kobling mellem praktikaliteter og karakteropbygning. Det menneske, man ender med at blive, er en direkte forlængelse af måden, hvorpå man håndterer specifikke dagligdagssituationer.
Hemon er verdensmester i at gengive disse specifikke øjeblikke i den jugoslaviske selvopfattelse, og han er endnu bedre til at skildre den bosniske krigsoplevelse i