Fornemmelsen for det særlige øjeblik
Det er ikke mere end et par år siden, at de fleste blev introduceret for den amerikanske musiker Rodriquez i Malik Bendjellouls hitdokumentar Searching for Sugarman. En både fængende og gribende fortælling om et enormt musikalsk talent, der i hjemlandet USA solgte sølle 6 kopier af sit debutalbum og hurtigt blev glemt, men i stedet, via ulovlige bootleg-kopier, vandt stor berømmelse i Sydafrika under apartheidstyret. Bendjelloul ville som udgangspunkt egentlig blot undersøge, hvordan Rodriquez døde - i Sydafrika florerede der mange farverige svar på det spørgsmål - men undervejs opdagede instruktøren, at Rodriquez levede i bedste velgående. Og endog i samme Detroit-arbejderkvarter, som han skriver om i mange af sine sange. Med ét havde verden fået en ny rockveteran, der var samtidig klingede helt frisk i øregangene.
Vivian Maier kan i den forstand beskrives som fotografiets Rodriquez. For selvom Vivian Maier for længst var gået bort, da historikeren John Maloof gjorde et bemærkelsesværdigt fund på en auktion i Chicago, har fotografihistorien ikke været den samme siden. Maloof var faktisk bare på jagt efter helt almindelige, historiske hverdagsfotografier af