Endnu mere, du skal se på CPH:DOX
Good Luck
Som en anden Axel vil Ben Russell til jordens indre i Good Luck. I modsætning til Jules Vernes sci-fi-klassiker Rejsen til jordens indre går turen ikke gennem en vulkan, men derimod gennem to miner på hver sin side af jordkloden - nærmere bestemt en kobbermine i Serbien og en illegal guldmine i Surinam. I to årtier har Russell blandet etnografi, surrealisme og observerende dokumentarisme til tranceagtige tableauer og skabt noget af det mest visionære filmkunst. I Good Luck kombineres det med mineskakter, boremaskiner, mørke, klipper, mudder, sand og sten. At spejle de to miner i hinanden kan minde om Michael Glawoggers politiske og utroligt flotte Workingman’s Death, hvor man i seks kapitler følger mennesker udføre manuelt arbejde under kummerlige forhold i forskellige dele af verden, men Russells sigte lader ikke til at være arbejdernes lod i den globale kapitalisme. I stedet synes han at gå på opdagelse i de underjordiske rum og gange for at forbinde den menneskelige sfære og filmen med mineraler og råmaterialer og skabe udfordrende og nærmest bevidsthedsudvidende koblinger og perspektiver. Good Luck