Det skal du se på arkitekturfestivalen
Upstream Color
Shane Carruth kom ud af ingenting og vandt i 2004 hovedprisen på filmfestivalen Sundance for debuten Primer. Der skulle dog gå hele ni år før, Carruth havde en opfølger klar til sin labyrintiske tidsrejsefilm. Upstream Color er ligeså kringlet, forvirrende og fængslende som Primer, men tidsrejseeksperimenterne er blevet skiftet ud med en mystisk organisme, der tilsyneladende kan tage bolig i mennesker og påvirke deres bevidsthed. Ligesom Primer var milevidt fra typisk hæsblæsende tidsrejseaction, så er Upstream Color slet ikke at sammenligne med paranoide horror-fantasier fra film som Invasion of the Body Snatchers.
Paranoiaen er ikke fuldstændig fraværende, men Upstream Color bruger forestillingen om fremmede organismers evne til at kontrollere menneskers krop og sind som et afsæt til at undersøge, hvad vi forstår ved identitet, og hvordan vi knytter os til andre mennesker. Filmen er en helt igennem særegen poetisk oplevelse, hvor naturmotiver hvirvles sammen med erindringer og brudstykker af hovedpersonernes liv godt hjulpet på vej af en fantastisk lydside, hvor Carruth selv har kompon